Stenkullen 26 maj 2016

Toppmöte om funktionsnedsatta förare hålls i Stenkullen

I samband med Autoadapts 20-årsjubileum kommer 77 företag från 35 länder på besök. Under två dagar får gästerna fördjupa sig i hur man på ett trafiksäkert sätt anpassar bilar för personer med funktionsnedsättningar.

Trots att de med 135 anställda i Sverige och 60 i England är en minimal spelare i den globala bilindustrin, har Autoadapt lyckats etablera sig som världsledande när det kommer till bilanpassningslösningar. Autoadapt har ett nära samarbete med de största bil- och busstillverkarna och finns representerade över hela världen via ett stort antal återförsäljare.

- Vi finns till för att hjälpa människor med funktionsnedsättningar att få ett mer oberoende liv, genom att göra det möjligt för dem att köra eller färdas på ett trafiksäkert sätt. Därför är det häftigt att se alla dessa bilanpassare hos oss. De har åkt långt, ända från Kina, Japan och Australien. Och det är inte bara i år de kommer. Det här är femte gången vi anordnar sammankomsten som vi har vartannat år. Men i år är det något alldeles extra. Vi firar ju 20 år säger Peter Wahlsten, grundare och Vice VD.

Autoadapt AB

Autoadapt grundades 1996 och är en ledande tillverkare av bilanpassningslösningar för människor med nedsatt rörlighet. Autoadapt erbjuder många prisbelönta och säkerhetstestade lösningar som t.ex. Turny och Carony.

Utöver ägarna Peter Wahlsten (Vice VD) och Håkan Sandberg (VD) är Autoadapt delägt av Bruno Independent Living Aids och BraunAbility, båda ledande tillverkare i den nordamerikanska bilanpassningsindustrin. BraunAbility ägs sedan 2015 av Patricia Industries, en del av Investor.