Stenkullen 10 april 2014

Svenska Autoadapt blir ensam ägare till brittiska Unwin Safety Systems

Autoadapt och Unwin Safety Systems är verksamma inom fordonsanpassning och båda företagen har lång erfarenhet av utveckling och tillverkning av hjälpmedel för personer med begränsad rörlighet. Autoadapt köpte 50 procent av Unwin i juni 2013 och med förvärvet av resterande aktier vill man stärka Autoadapts position som en ledande leverantör av fordonsanpassningslösningar men också expandera Unwins globala distribution.

På konsumentsidan av fordonsanpassning har Autoadapt länge varit en av världens ledande leverantörer. I samband med introduktionen av BraunAbilitys rullstolslyftar 2011 och delförvärvet av Unwin 2013 har bolaget strategiskt utökat sin målgrupp till att omfatta kollektivtrafik och kommersiella fordon – ett marknadssegment Autoadapts vice VD Peter Wahlsten ser öka i framtiden.

"Förändringar i tillgänglighetslagstiftning sker dagligen världen över. I synnerhet i Europa, där till exempel Frankrike har ett lagstadgat krav att en hög procentandel av alla stadsbussar måste vara utrustade för att kunna transportera personer sittandes i rullstol senast 2015. Med förvärvet av Unwin Safety Systems står vi väl rustade för att fortsätta ta marknadsandelar inom segmentet kommersiella fordon", säger Peter Wahlsten.

Om Unwin Safety Systems

Unwin Safety Systems bildades för 50 år sedan av Norman Unwin, som skapat världens första anordning för att säkra rullstolar i fordon. Under årens lopp har företaget fortsatt att växa och idag är all tillverkning, konstruktion och provning belägen i en modern fabrik i Somerset, England. Betrodd världen över av passagerare, deras familjer, deras vårdnadshavare och säkerhetsproffs, levererar Unwin krocktestade lösningar för att maximera tillgängligheten för alla.

Besök www.unwin-safety.com för mer information.

Autoadapt grundades 1996 och har idag vuxit till att vara Europas ledande tillverkare av lösningar inom fordonsanpassning för personer med nedsatt eller begränsad rörlighet. Företaget erbjuder ett brett utbud av prisbelönta, pålitliga och säkerhetstestade lösningar för att anpassa fordon för ökad tillgänglighet, däribland Turny Evo och Carony-systemet. Autoadapt är beläget i Stenkullen, Sverige.

Förutom ägarna vice VD Peter Wahlsten och VD Håkan Sandberg, delägs Autoadapt av Bruno Independent Living Aids och The Braun Corporation, ledande tillverkare inom den nordamerikanska fordonsanpassningsindustrin.
Besök www.autoadapt.com för mer information.

För mer information kontakta:
Telefon:0302-254 00
E-post: [email protected]