Stenkullen 18 februari 2013

Svenska Autoadapt får världens största order inom fordonsanpassning

Fordonsanpassningsföretaget Autoadapt i Stenkullen har nyligen fått en order på över 3 000 Braun rullstolslyftar till ett ordervärde av 50 miljoner kronor från det Saudiarabiska företaget Skan International Co Ltd.

Lyftarna är avsedda att skapa mobilitet för rullstolsburna personer och kommer att installeras i Ford-minibussar. Dessa doneras som gåvor till privatpersoner och organisationer av den Saudiske kungen, Abdullah bin Abdul Aziz.

"Att anpassa fordon för personer med begränsad rörlighet innebär mycket ansvar. Genom att arbeta tillsammans med branschledande Autoadapt från Sverige, kan vi säkerställa att våra slutbrukare får säkra och tillförlitliga produkter samt stöd från erfarna proffs. Jag ser detta som början på ett långvarigt samarbete mellan våra två företag", says Mr. Khaled Bin Saeed på Skan International Co Ltd.

En första leverans av rullstolslyftar har redan skickats och den sista delleveransen är planerad under juni 2013. Ordern är den största i fordonsanpassningens historia.

"Dessa fordon kommer att ha en mycket positiv inverkan på brukarnas vardag. Att hjälpa människor med funktionshinder leva ett mer självständigt liv kommer alltid i första hand för oss och vi är stolta över att vara en del av detta", säger Peter Wahlsten vice VD på Autoadapt.

Autoadapt grundades 1996 och har idag vuxit till att vara Europas ledande tillverkare av lösningar inom fordonsanpassning för personer med nedsatt eller begränsad rörlighet. Företaget erbjuder ett brett utbud av prisbelönta, pålitliga och säkerhetstestade lösningar för att anpassa fordon för ökad tillgänglighet, däribland Turny Evo och Carony-systemet.
Autoadapt är sedan 2011 delägt av amerikanska The Braun Corporation, världens största tillverkare av rullstolslyftar och specialanpassade fordon. I samband med delägarskapet tog Autoadapt över sälj- och serviceansvaret för Brauns produkter i Europa och Mellanöstern. Autoadapt är beläget i Stenkullen, Sverige.

För mer information kontakta:
Phone: +46 (0)302-254 00