Stenkullen 28 februari 2013

Svensk bilanpassning för funktionshindrade i centrum under Internationella bilsalongen i Genève

Tillgänglighet har tagit sig in i finrummet på den internationella bilsalongen i Genève när Svenska fordonsanpassningsföretaget Autoadapt tillsammans med sin Schweiziske återförsäljare Haueter AG premiärvisar en handikappanpassad Volkswagen Amarok i Hall 6 mellan Volvo, Citroën och Mercedes.

Ofta förknippas handikappanpassning med lösningar där man kör in rullstolen i en skåpbilsmodell. Med bilsäteslyften Turny, som vrids ut och sänks ner utanför bilen för en lättare överflytt från rullstolen, finns även möjligheten att anpassa personbilar.

"En anpassad bil har en enorm betydelse då den ger ett ökat oberoende till personer med funktionsnedsättningar. Istället för att bara nöja sig med ett praktiskt transportmedel vill man kunna välja sin bil efter tycke och smak. Bilsäteslyften Turny Evo på förarplats möjliggör nu ett bilsegment som tidigare var uteslutet för rullstolsburna förare", säger Peter Wahlsten Vice VD på Autoadapt om den anpassade Volkswagen Amarok.

Förutom bilsäteslyften Turny Evo är bilen fullt utrustad för funktionsnedsatta förare med handreglage för gas och broms samt rullstolskran.

Monterinbjudan
Härmed bjuds ni in att besöka oss under den Internationella bilsalongen i Genève 2013. Autoadapt ställer ut tillsammans vår Schweiziske återförsäljare Haueter AG i monter: 6239, Hall: 6. Vänligen kontakta Autoadapts Marknadschef Harald Freytag för att boka upp en förevisning.

Autoadapt grundades 1996 och har idag vuxit till att vara Europas ledande tillverkare av lösningar inom fordonsanpassning för personer med nedsatt eller begränsad rörlighet. Företaget erbjuder ett brett utbud av prisbelönta, pålitliga och säkerhetstestade lösningar för att anpassa fordon för ökad tillgänglighet, däribland Turny Evo och Carony-systemet.
Autoadapt är sedan 2011 delägt av amerikanska The Braun Corporation, världens största tillverkare av rullstolslyftar och specialanpassade fordon. I samband med delägarskapet tog Autoadapt över sälj- och serviceansvaret för Brauns produkter i Europa och Mellanöstern. Autoadapt är beläget i Stenkullen, Sverige.

För mer information och bokning av förevisning vänligen kontakta:
Harald Freytag
Marketing manager