Stenkullen 17 juni 2013

Ford B-Max tillgänglig för alla med det vridbara sätet Turnout

Svenska Autoadapt samarbetar med återförsäljare till Ford i ett program som riktar sig mot mobila lösningar för personer med begränsad rörlighet. Med socialt ansvar som strategisk utgångspunkt vill Ford Spanien tillsammans med sitt återförsäljarnät erbjuda nyckelfärdiga handikappsanpassade fordon direkt till sina slutkunder.

Till programmet har Autoadapt utvecklat en specialversion av sin populära vridplatta Turnout. Lösningen är krock- och dragprovad tillsammans med ett säte med integrerat bälte och har blivit homologerad som en separat teknisk enhet tillsammans med Ford B-Max i Spanien.

"Det glädjer mig oerhört när företag av Fords kaliber tar personer med begränsad rörlighet på allvar. Kraven på säkerhet som ställs av bilindustrin är inte bara ett erkännande för oss som underleverantör det är också ett riktmärke för hela bilanpassningsindustrin. På sätt och vis kan man säga att Ford gjort tillgänglighet mer tillgänglig", säger Peter Wahlsten, Autoadapts Exekutiva Vice VD.

Den stora utmaningen för Autoadapt var Fords modell B-Max som med sin unika B-stolpesfria design både ger ett exceptionellt bra benutrymme vid överflytten från rullstolen men som har bältesinfästningen integrerat i stolen. För att säkerställa att varje anpassad Ford B-Max klarar samma säkerhetskrav som icke anpassad, valde Autoadapt att skapa en helhetslösning som inkluderar vridplatta, säte med integrerat bälte och monteringskonsol specifikt framtagen för Ford B-Max. Samtliga delar i lösningen har klarat både krock- och dragprov tillsammans.

"För oss är det en självklarhet att alla oavsett eventuella funktionshinder ska kunna färdas säkert", avslutar Peter Wahlsten, Exekutiv Vice VD på Autoadapt.

Autoadapt grundades 1996 och har idag vuxit till att vara Europas ledande tillverkare av lösningar inom fordonsanpassning för personer med nedsatt eller begränsad rörlighet. Företaget erbjuder ett brett utbud av prisbelönta, pålitliga och säkerhetstestade lösningar för att anpassa fordon för ökad tillgänglighet, däribland Turny Evo och Carony-systemet. Autoadapt är beläget i Stenkullen, Sverige.

För mer information kontakta:
Telefon: +46 302-254 54